Конявската планина - с. Раждавица, водопад Полска скакавица, каньонът на река Шегава и възкресението на един параклис

Нови приключения на запад от София

Рано - рано в събота вече бяхме на параклиса "Св. Йоан Летни" на скалите над язовир Пчелина. Преди време разказах повече за него.

"Св. Йоан Летни" на скалите над язовир Пчелина

Този блог е свързан със сайта Земя благословена blagoslovena.com - туроператор и туристически агент. Заповядайте на пътуване с нас!

Язовир Пчелина/Лобош

Времето се очертаваше топло и слънчево. Чудесен пролетен ден.
След отбивката при язовира продължихме пътешествието ни към македонската граница. Преминахме я на Гюешево и отидохме в Осоговския манастир "Св. Йоаким Осоговски". Разположен е на стръмен склон на около 3 километра от град Крива паланка в полите на Осоговската планина, в местността Бабин дол. Манастирът е много посещаван. В него кипи усилен труд по благоустрояването му. Днешният манастирски комплекс се състои от голямата манастирска църква "Св. Йоаким Осоговски", от малката до нея средновековна църква "Св. Богородица" и няколко жилищни сгради (конаци) наоколо. Разполага с хотелска част, както и с място за хранене. Много е известен сред българите.

Осоговският манастир "Св. Йоаким Осоговски"

Завърнахме се в Република България и разбрахме, че в Кюстендил същата вечер се провежда големия техен празник "Кюстендилска пролет". Така и не се присъединихме, но се зарадвахме на гостоприемството на къща за гости "Старата череша" в село Раждавица. (След това пътуване няколко пъти се връщах в с. Раждавица и то все повече ми харесва!)

Къща за гости "Старата череша" в с. Раждавица

На следващия ден се отправихме към две от природните забележителности в района на селото - каньонът на река Шегава и водопадът Полска Скакавица
Има доста пътеписи за каньона на реката, която се крие и се шегува :). Пътят към него от Раждавица е улицата, която минава покрай читалището. Извежда на черен път. Съвсем скоро стигате разрушения параклис "Св. Атанасий Атонски", а поляната под него е местния плаж на река Струма. (Как изглежда параклиса днес, вижте в края на публикацията.)

Останките, от които се извиси новия храм

За актуални снимки на параклиса към 27/09/2020 г., моля вижте в края на публикацията.

Малко по-натам пътят пресича река Шегава и вдясно е този вир:

Шегава е забележителна река, но само на местата, в които се вижда :) . Коритото й е сухо, защото през по-голямата част от годината тя тече под земята. Вървейки нагоре по течението й в каньона се откриват причудливи скални образувания. Те си имат имена, но ние не бяхме с водач, който да ни ги каже. Стигайки до едни отвесни скали изгубихме пътеката и се върнахме обратно.

Из каньона Шегава, Кюстендилско

Мястото е пленително, много приятно за разходка и е далеч от основните туристически потоци.
За следващата цел, водопадът Полска Скакавица, се качихме с колата до село Полска Скакавица и още в началото на селото завихме надясно при табелата "Водопада". Широк черен път, току-що ремонтиран, ни отведе надолу до последната махала, където има училище, хотел с механа, които не работят и параклис "Св. Димитър". Горната част на водопада е точно под параклиса. Пътеката за долната част и поляните край Струма тръгва от училището и много плавно ви спуска до долу. Веднъж слезли долу, по друга пътека вдясно от водопада можете да се качите до средата му, където спокойно се влиза зад водната завеса и преживяването е доста приятно и измокрящо :) Тази пътека е стръмна и хлъзгава.

Училището в с. Полска скакавица

Хотелът с механа, които работят ... понякога

Водопад Полска скакавица

Любимата ми снимка

Върнахме се горе в махалата и отидохме до параклиса.

Параклис "Св. Димитър", село Полска скакавица

Реката, метри преди да се спусне отвесно надолу към поляните край Струма

Това е началото на водопада

Параклисът "Св. Димитър", погледнат от мостчето на реката

Районът предлага много интересни места за посещение и е чудесна дестинация за уикенда. Бих се върнала в селото, защото хората са много сърдечни, къщата за гости е удобна, широка и чиста, домакините са гостоприемни. И остана доста за разглеждане около Раждавица.

***
На 27/09/2020 бе извършено освещаването на параклиса "Св. Атанасий Атонски", чиито руини видяхте по-горе.
Давам линк към видеото, направено от ТВ Запад и качвам няколко мои снимки. Много се радвам за обновлението!

Вярвам, че ще ви е интересно да прочетете и за Конски връх в Пенкьовската планина или за още съвсем близкото село до Раждавица - село Гърбино.