Великден в Странджа или как открихме морския сезон

Днес ще ви разкажа за нашето приключение из Странджа и на морския бряг в необичаен за нас сезон - през пролетта. Обичаме я Странджа и с умиление си спомняме за една наша предишна почивка там в село Кости.
             Първата спирка, кв. "Василико" в гр. Царево, храм "Успение Богороднично".

Морето край Царево

Този блог е свързан със сайта Земя благословена blagoslovena.com - туроператор и туристически агент. Заповядайте на пътуване с нас!

Някои хора се отправиха към ски пистите, но на мен зимата ми омръзна и организирах пътуване в Странджа. Наехме къща за гости в село Българи. Пътят от Царево до селото в началото е нормален, но след село Изгрев става много лош. Първото място за разходка е екопътеката "Марина река", за която има табелка само за идващите от едната посока. Това е опознавателен маршрут, където можете да видите (според сезона) повечето представители на местната флора. Ние там преди време видяхме змия в пресъхналото речно корито. Но сега реката е пълноводна и такива изненади нямаше :) Класната стая на открито, с която завършва всъщност маршрута, вече е доста изпочупена и дано посетителите да я пазят, а отговорните за пътеката лица да я постегнат.
Екопътеката "Марина река"

Чиновете в класната стая на открито в края на екопътеката "Марина река"

Село Българи е центърът на нестинарството в България. Всяка година на 3 юни хиляди хора се стичат да гледат играта на нестинарите. Последната неделя на м. май е поклонническото шествие на петте странджански нестинарски села до Голямата аязма. Това са селата Граматиково, Сливарово, Българи, Кости, Кондолово.
В село Българи обаче живеят не повече от 50 човека и тенденцията е към намаляване. Казват, че и туристите вече са по-малко.

До село Кости този път не отидохме, но не пропускайте тамошната църква. Другата забележителност на селото е въжения мост над река Велека.
Имахме доста идеи какво да видим в планината и се отправихме към Малко Търново.
По пътя първо спряхме в село Граматиково. Преди него има няколко участъка с нормален асфалт, но като цяло пътуването е мъчение. Селото е много добре поддържано, оживено, а ловната резиденция "Астея" беше пълна за празничните дни. Кухнята е чудесна. Но ако сте по-чувствителна душа като едното ми дете, изобилието от препарирани животни може да ви помрачи настроението. Всъщност, предупредени сме още с името на комплекса. Настина в наше време (совите са от дърво) могат да се намерят и други начини за декорация извън дивите животни, включително и защитени такива. Закачалката от копита не я ползвахме.
Най-интересното място в Граматиково за нас беше посетителския център. На вратата е оставен телефонен номер, на който да позвъните, когато искате да разгледате. Ние звъннахме и след по-малко от 5 минути ни отвориха. Беседата из експозицията продължи около час и съчета урок по география, история и биология. Увлекателният разказ беше доста по-интересен и пленяващ от сухите уроци в училище. Завърши с прожекцията на 12 минутно филмче за планината. Браво на организаторите!

След Граматиково спряхме в местността Качул. От моста над реката стават хубави снимки, а под него има истински плаж :) Едни дървени стълби водят към ... към какво ли водят? Преди време, когато сме били, изрично ни предупредиха да не се качваме, защото нагоре е змиярник. Този път обаче решихме, че няма опасност и смело поехме по пътеката. След кратко изкачване стигнахме до триетажна дървена вишка (наблюдателница), която леко се клатеше от нашето движение, но от нея се разкрива чудесна панорама.

Мостът на реката край местността Качул

Дървената вишка, която се клати

С много взиране за табела за Каменска бърчина така и не я открихме и стигнахме до Малко Търново. За наше съжаление килимарките в читалището ги нямаше, там се продават уникални тъкани изделия.

Три от красивите стари къщи са на музея.

Малко Търново

Обядвахме в заведението "Рай", където бяха местните хора.

Водопадът Докузак е съвсем близо до града и е на самия път за село Стоилово. В период на пълноводие водата бушуваше и създаваше приятна прохлада.

Водопадът Докузак

Полянка със съсънки

Хората от къщата срещу водопада ни посъветваха да не пропускаме местността Пропада и ни обясниха как да стигнем. Въобще из Странджа най-добра работа вършат интуицията и вроденият усет за ориентация. Също така и питането, ако има кого да попитате. Не знам защо на места са сложени големи табели с малки букви, а по-малки табели с големи букви щяха да са чудесен ориентир. За предпочитане за идващите и от двете посоки на пътя.
Същите хора ми дадоха и насоки как да открием подминатата на идване местност Каменска бърчина или накратко Камъка.
В местност Пропада има пътека, посветена на прилепите. Както вървите по нея, гледайте нагоре и вдясно, защото там някъде има голяма бяла табела с малки букви, която ви казва, че сте на място с трайкийски гробове от римско време. Много е интересно. Снимах и прясно изкопан гроб, в него се търкаляха кости и части от керамика...  Предполагам, дело на иманяри.

Къщичка за прилепи

Из местността Пропада

Все пак стигнахме и до Провиралника, Камъка, Каменска бърчина. Идвайки от Малко Търново, след отклонението за Сливарово, се оглеждайте вдясно за тази табела:

Ако идвате от Граматиково, имате два варианта. Засичате 13 км и се оглеждате за "ухо" - отбивка като за почивка, но явно е паркинг. В средата на ухото има запазена горичка. Има малка дървена табелка за нея, но е видима само за идващите от Малко Търново. Другата отбивка, където спряхме ние (при горната табела), е сред опустошена гора, изорана от техниката на дървосекачите. Много е иронично, защото на табелата пише, че там са забранени доста неща, включително и сеч, извън санитарната. Този погром явно се води санитарна сеч...
Провряхме се през провиралника, разгледахме местността и се върнахме в с. Българи.

Вечерта се поздравихме с Възкресението на Иисус Христос в местната църква, която отвори врати за празника.
"Св. св. Константин и Елена" в с. Българи

На сутринта се отправихме към морския бряг, който е прекрасен извън туристическия сезон. Морето е с наситен син цвят, спокойно и в него плуват много птици. Ахнах, когато видях детската площадка над пристанището в Царево.
На обяд отидохме в заведението "При Димо" в с. Варвара, което неслучайно е прочуто.

Плажът на ММЦ Приморско

Много пъти сме били на Приморско и никога не сме стигали до Бегликташ. Не бяхме единствените, които се бяха сетили да отидат до тракийското мегалитно светилище в последния неработен ден.

Бегликташ

Скалните форми из Бегликташ

Ще завърша този разказ с благодарност за чудесното време. Температурите преди и след Великден бяха много ниски, а ние имахме голям късмет да  посрещнем пролетта на топло. Планината видимо се промени за тези 4 дни, през които бяхме там.